マナ MANA

Aloha!ハワイイと日本を結ぶブログ "マナmana"です。 ここではハワイイにまつわるお話や唄、イラスト等を紹介しています。 ALOHA! This is ”mana マナ” blog .I show you the story of Hawaiian,the arts and the poem. I'd chase a Rainbow !

Monday, February 28, 2005

車と自由

今日は2月最後の日ですね。知り合いの中古車屋さんで車を購入しました。
はじめての車庫いれ。。。う~さっそくこすってしまった!
 まさか自分が運転をするなんて!車には家族そろって縁がなく、歩くの大好き家族に生まれ育ったモーターオンチの私が泣きながら教習所に通い始めたのは、やはりハワイイで車の必要性を感じたから。
オアフには素敵なロゴデザインの”The Bus”が島全体に行き届いていてバスの経路表さえあれば北のノースショアにも西のマカハにもバスに乗って行けるのだが・・・マウイにはショッピングセンターからショッピングセンターまでというバスしかない・・・
それでも行きたい!と思った場所には必ずだれかがその場所に連れて行ってくれる。イアオバレイやビックビーチ、ラプルースへと。
それでも、それでも今、自分でどこにでも出かけて行ける車・自由・がほしいと思った。
人が自由でいるためには何が必要なんだろう?車・体・魂・・・

Sunday, February 27, 2005

ono

Hawaiiでの食べ物について。

What I ate at hawaii.

Hawaiiについてスーパーマーケットに行くのが私の楽しみのひとつだ。
幸いにmaui島には健康志向のスーパーマーケットがいくつかある(Hawaiian moon,Down to Earth,Mana Food)

My favorite things is go to Super Market when I visit to Hawaii.
Hopenary,There are many natural super market in Maui.(Hawaiian moon,Down to Earth,Mana Food)

中でもPaiaにあるMana Foodは私のお気に入り。品揃えといい鮮度といい・価格も他の店より少し安いみたい。ここでは新製品の自然系コスメや何種類もあるお茶・パッケージを見ているだけでもわくわくと心が躍る。マウイのオーガニックファームから届いたパパイヤやアップルバナナ、オレンジ、アンセリウムの花束!どれも食べごろに収穫されたものばかり。

Most my favorits market is "mana food" to Paia.
It is fresh,many articles,and reasonable more than another market.
I am so happy whenI am checking the market natural cosmetic,many kind of Tea gathering from arownd the world,and fresh organic fruits papaya,applebanana,anserium frower made of organic farmars.
Harvest is best timing! So everything is beautyfull and yummy!



マナフードのパンはいつも焼きたてでおいしい・ハワイイでおいしいパンが食べられるのは貴重!中でもアップルシナモンブレッドの焼きたてを手にしたとき 産まれたての赤ちゃんを抱いているように あったかく・よい香りがして・ずっしりとしたその重みに生命を感じ、思わず頬ずりしてしまうほどだった。

The mana food bread is so wonderfully yummy that why fresh from the oven.
It looks so hard to find out the nice bread in Hawaii.
My amazing expelience at Manafood`s bread is "Cinamon Apple Blead".
It was like a baby! so nice smell,nice weight,and warm!
I was hug it.


Hawaiiと出合ってからの私は自分の心や体について、また自然と人間についてますます興味が高まっていった。そうしてベジタリアンクッキングに目覚めて”Moose wood Cook Book”のレシピをかたっぱしから作っては喜び感動していた。だから海外でしか手に入らないお豆や野菜との出会いはハワイイ滞在の何よりの楽しみになった。(日本の食材でできる鶴田静さんの”アースキッチン”もお薦め!)お豆の量り売りのコーナーはティファニーのショーケースのように思えた。
「ちみこがいないよ」「きっとhawaiann moonにいるよ」こんな感じだったっけ。

I was interested in my body and soul , nature and humanbing when I meeting with Hawaii more and more .
And I waked up about Vegetarian cooking.
I tryed to recipes on ”Moose wood Cook Book”!
So I was happy when I am in the natural supermarket.I can get the another country's Peas and vegetable!Pea's counter is look so Tiffany!for me.

"Where are Chimiko going?"
"Maybe in Hawaiian Moon ,she is."

ONO;ハワイイの言葉で おいしい!
ONO;Yummy!Dericious!

mahalo
manachimi

Friday, February 25, 2005

pua mana

Pua Mana は私が初めてフラを習い始めたときの練習曲でした。
Pua は お花が花ひらく・ということ。manaは前回お伝えしましたがたましい・気 のようなものです。
その唄は故郷ラハイナをたたえた唄で、ラハイナはマウイ島にある小さな町です。

”Pua Mana"is my first Hula`s practice mele when I learning Hula.
Pua`s mean is blooming a flower.Mana's mean is a soul or Ti.
That song is respect of home coutry to Lahaina.And Lahaina is small town in Maui island.


ハワイイにはいつ行っても花が咲き乱れて風に花の香りがまじりこんでいて空気が甘いような気がします。1月、2月、4月、5月、6月、7月、8月、10月、12月これまで行ったハワイイの回数は9回で3・9・11月以外ほとんどすべての月、そして季節を経験したことになります。今あらためて数えてみてびっくりです。

It's many blloming frower in Hawaii whenever we can visit.
The air is including sweet flower's incent.We are always inn dream.
I visited in Hawaii that is Jan,Feb,Apr,May,Jun,Jul,Aug,Oct,Dec,,,,Tottaly 9th time andI can spened 4 season in Hawaii.Wow ! it look the suprise!What a beautyfull my life!


ハワイイにも四季があり ハワイイに住む友人は正確にいうと六つくらいある・・・といいます。常夏な中にも微妙な変化を感じて生活している彼らには脱帽です。日本人はよく四季の変化を感じて生活しているから季節や色に関する繊細な感性を持つ・とはよく言われますが ハワイイの人は常夏にあってもその微妙の妙を楽しんでいるのですからさらに繊細な人たちなんだと思います。
私はのんきにいつもあたたかいな~冬はちょいと寒いかな?くらいに思っていたのですが 自然はとっても規則的にその季節の花を咲かせたり、その季節の魚が泳ぎだしたり(そしてそのお魚が市場に並ぶ・・・)しています。ハワイイの海んちゅ(漁師さん)は「○○の花が咲いたから○○の魚が釣れる時期だ」などといいます。この冬は初めてアフリカンチューリップの木がたくさん赤い花をつけるのを見ました。またマウイ島の冬の海には鯨が子育てにやってきます。何度も海にジャンプする鯨をみかけることができます。
常夏と思われていたハワイイ・お花や生き物の微妙な変化を次のハワイイでは感じてみてはいかがでしょうか?

Did you know there are seasons in Hawaii?My friend said to me there are Actually 6season.
A land of eternal summer in Hawaii.But they can feel of the seasons.
What a sofiscated spilit have Hawaiian!The season is important to Japanese too.

The Nature is always correct.And the nature show us the season's flower,season's fish.The hawaiian fisher man told"the ○○flower is blooming!So we take the ○○fish!"
I can looked at African Turip flowers in this winter season in Maui.
and I can watch the Wheal's mom and baby .
It is my first experience at Hawaii.
There are so many pleasure in Hawaii.
Why don't you enjoy 4seasons in Hawaii at your next visiting ?

Pua;花ひらく
Pua;blloming a flower


mahalo
manachimi

Thursday, February 24, 2005

maui

私とマウイとの出会いについて
I will talk about my Maui.

それは1999年の春、友人に誘われて。
It was happen to me on one spring day in 1999 by My friend's proposal.

「え~ハワイ?芸能人が好きな場所でしょ?」
ティーンネイジャーをとうに過ぎていたくせに性格は変わらず青くひねくれものでいた私は
”青い空に青い海、白い歯を輝かせて買い物に興じる芸能人”・・・なんてダイッ嫌い!って思ってた。

My first image of Hawaii is too much common sense of Resort island.
There is a blue sky,a blue ocean,a celeblity is smiling with white teeth.
"It`s not me!"I like Kurt Covain and I like gig at downtown on midnight.

それでも池澤夏樹の「ハワイイ紀行」などを読むにつれ少し興味を持つようになった。
But i interested in Hawaii when I readed the book Mr.Natsuki ikezawa writed "Hawaii Kikou".


And...
オアフ(国際空港のある島)に着き・慌しいワイキキで一泊。
We spended noisy Oahu island one night.

そして翌日aloha air に乗ってマウイ島に到着。
And We were going to Maui island nextday with ALOHA air.

It was sunset time in Maui so that why so beautyful landscape.
Sky was PINK .Mauiwindy was tenderness ,warm,and there are including a flowers smell.
It was like a Big hug from Mom Maui.It was first experience for me and I suprised at my eyes full of tears .
丁度夕方で空はピンク色一面だっ た。
そうして風はやわらかく温かく、お花のにおいがしていた。
まるで大きな島のお母さんにハグされているようで・
なぜだか涙が出てきてびっくりした。

この安心感はなんなんだろう。全てを受け入れて抱きしめてくれたマウイ。
I thought "What a peacefull feeling! " Maui gave me a love.
Maui hug me and accept to my everythings.
私のハートは開き始めた!
Maui knowing the magic chant... It is a Open Sesami!
Then My hart is opening!

it was love Maui at first sight.

MAUI:マウイは半分神様で半分人間という"半神半人"
ハワイイにはマウイに関する神話が今もたくさん残っている。

mahalo
manachimi

Wednesday, February 23, 2005

mana

ハワイイ好きが高じてしばらくハワイイに住んでみたい!と長年働いた会社をやめて
3ヶ月ハワイイでも一番好きな島、マウイ島に観光ビザを使って滞在していました。
そこでの生活は毎日が魔法のような不思議な出会いや出来事がたくさんあり、自分が本来何をして生きていきたいのか?など未来のことをゆっくり前向きに考えられる時間もありました。今考えてみればマウイのおおらかで美しい自然が私の凝り固まった思考をときほぐしてくれて,心がとてもオープンになれたからだと思います。なんでもそうだけど ”開く”と”入って”くるものですよね。
心だけでなく暖かな陽を浴びたり、海に入って体をぽっかりと海水に浮かせたりしていると、自分も自然の一部なんだと気づくことができます。
ハワイイってそんなことを気づかせてくれる 気のよい場所なんです。
そして 気(もしくは魂)のことをハワイイでは"マナ mana"っていうんですよ^^


mana:soul たましい、ki 気、

mahalo
manachimi

aloha

はじめまして!私はちみこマナティーと申します。
Hi! How are you?I am Chimiko manatee,Did you know the Manatee ?
It is sea cow animal.they live in frolida!my nick name is manatee.Because myparsonlity is very calm and slow so that way!
nice to meet you!

私は絵を描いたり洋服を作ったりするのが好きです。
My favorite things is making a clothing,painting and drawing.

私のもっとも好きな場所はハワイイです。
My most favorite place is Hawaii in the world!

私の夢はハワイイの文化や暮らしのセンスを日本に伝えていくこと。
My dream is teaching of Hawaiian life's sense for everyone.

なぜなら そこには現代社会が忘れ去った人間らしく生きるというヒントがあると思うから。
There are many good hint of living on the earth.
I'd chase the Rainbow for you.

・・・

aloha;こんにちは、さようなら、はじめまして、またね、愛しています
aloha;Hello,Goodbye,Nice to meet you,See you!,I love you


mahalo
manachimi